Naujas Rupert žurnalo numeris D̵a̵i̵k̵t̵a̵i̵,̵ ̵s̵u̵ ̵k̵u̵r̵i̵a̵i̵s̵ ̵m̵ą̵s̵t̵o̵m̵e̵
2020-ųjų pabaigoje vykusio paskutinio aštuntosios Rupert Alternatyvios edukacijos programos renginio pavadinimas „Daiktai, su kuriais mąstome“ nejaukiai atitiko laikmečio dvasią. Jis ne tik nurodė į nesenstančią Donnos Haraway citatą, bet ir priminė apie pasaulį apimančią būseną. Pandemijos dėka paaštrėjusi būsena paskatino, o tiksliau, pareikalavo naujai permąstyti patį mąstymą. Mąstymas, kuriuo teoretikai ir menininkai kliovėsi savo nesibaigiančiuose bandymuose nukarūnuoti cogito bei kurį paspartino mašininio mokymosi ir neuroninių tinklų paplitimas, galutinai įsitvirtino kaip visą kūną apimanti patirtis. Tačiau tas kūnas pamažu išaugo iš savo materialiojo kiauto ir tapo gličia, įtinklinta mąstymo buveine.
Be abejo, tai drąsus pareiškimas ir niekas nesitiki, kad iš karto jį suprasite. Bandant suvokti šią būseną (kuriai dar neturime pavadinimo) aiškėja, kad tiek pačios būsenos, tiek bandymo ją suprasti šerdyje slypi triksteriškas paradoksas. Karštligiškai bandydami suteikti šiam argumentui aiškumo, galėtume sakyti, kad ta būsena yra daiktai. Kaip ir daiktai, ji yra labai materiali – daiktams suteikiame beveik neribotą prieigą prie savo kūnų, apklostome save jų daiktiškumu. Tuo pat metu tie daiktai išlieka mums svetimais, Kitais. Pavyzdžiui, galime kiek tik norime bandyti sinchronizuoti šlamančių lapų, ūžiančių kriptovaliutų kasyklų ir Xanax prislopintų savo širdžių plakimo ritmus, bet kažkas vis tiek nedera, tarsi mus nuolat trikdytų mūsų pačių daiktiškumas. O jei sugebėtume absoliučiai viską sinchronizuoti, realybė greičiausiai susitrauktų į mažytį begalinės energijos taškelį, plūduriuojantį visuotiniame atsitiktinumo vandenyne. Toli gražu ne idealus scenarijus.
Jei dar nepradėjote raukytis ar nekantriai svarstyti, ką reiškia visas šitas reikalas apie mąstymą ir daiktiškumą, pasiruoškite – viskas tuoj dar labiau susipainios. O gal tiksliau susiraizgys (angl. meshier). Mat daiktai, su kuriais mąstome, nėra tiesiog materialūs objektai; tai yra tinklai ir raizgalynės, įvairiausi takūs procesai. Mąstymas – ne tik kognityvinis gebėjimas; mąstymas taip pat yra ir kūnas. Ir ne paprastas kūnas, o veikiau trūkčiojantis (angl. glitching) bandymas susijungti ir sinchronizuotis su pasauliu, kuriame gyvename. Iš tikrųjų mums niekad nepavyksta susisinchronizuoti, tad vietoje to tiesiog trūkinėdami skinamės kelią į (anot kai kurių mąstytojų, atšauktą) ateitį. Tai bent maišalynė! Kyla pagunda klausti: ar jau suprantate? Ne senuoju linijiniu maskulinistiniu suvokimo būdu, o supratimu, įkūnijusiu procesą, paremtą ryšiais, klaidomis, buvimu-pasaulyje. Nesibaiminkite, jei jaučiatės pasimetę ir atminkite – niekas ir nesitiki, jog išsyk suprasite. Dabar tiesiog bandome nubrėžti mąstymo su daiktais galimybių gaires.
Penkis keistų 2020 metų mėnesius trylika atrinktų menininkų, kuratorių, mąstytojų, tyrėjų ir programišių mąstė kartu, su daiktais, kartais irgi bandydami visa tai suprasti. Paaiškėjo, kad supratimas nėra toks jau tiesmukas procesas ar galutinis tikslas, veikiau – banguojanti tapsmo būsena arba intymus išpainiojimo procesas ar rami įsitraukimo akimirka. Šiame Rupert žurnalo numeryje rasite įvairiai su šiais daiktų, kuriais mąstome, procesais ir modalumais susijusius kūrinius. Aistės Ambrazevičiūtės, Dalios Maini, Artūro Čertovo, Céline Mathieu, Jo Kalinowskos ir Georgie’o Sinclairo („plot twist“), Jurgio Bernatonio, Sholto Dobie, Annos Karanevskajos ir Valentino Duduko (CONTAMINATED NAILS), Guodos Šulskytės, NKO, Viliaus Vaitiekūno kūrinius lydi specialiai užsakyti Susannos M. Winterling, Eglės Ambrasaitės ir Viktorijos Rybakovos tekstai bei Patricijos Reed interviu, visi kartu jie turėtų padėti naviguoti šiame keistame daiktų ir galvojimo kraštovaizdyje.
Skaitykite naujausią Rupert žurnalo numerį čia
Dalyviai: Aistė Ambrazevičiūtė, Contaminated Nails, Artūras Čertovas, Céline Mathieu, Dalia Maini, Guoda Šulskytė, Eglė Ambrasaitė, Jo Kalinowska ir Georgie Sinclair („plot twist“), Jurgis Bernatonis, NKO, Patricia Reed, Sholto Dobie, Susanne M. Winterling, Viktorija Rybakova, Vilius Vaitiekūnas
Kuratorius: Tautvydas Urbelis
Koordinatorė: Goda Aksamitauskaitė
Vertimas: Paulius Balčytis
Redagavimas: Dovydas Laurinaitis (ENG)
Grafinis dizainas: Taktika Studio
Programavimas: Andrius Zupkus
Praktikantės: Saulė Savanevičiūtė, Radvilė Mauricaitė, Ramunė Balčiūnaitė
Rupert veiklą remia Lietuvos kultūros taryba
Rėmėjai: Vilniaus miesto savivaldybė
Programos partneriai: Pakrantė, Gluk Media, Kintai Arts, Žeimių dvaras / Aikas Žado laboratorija
Dėkojame: Rupert komandai, Rupert tarybai, Alumni tarybai, Nidos meno kolonijai, Kauno menininkų namams, Galerijai 101, SODAS 2123, Atletika, Autarkia, Techanariumas ir visiems nepakartojamiems programos tutoriam