Simpoziumo programa

PROGRAMA

-Balandžio 20 d.-

Paskaitos,
18:00–20:00
Vieta: Kompozitorių namai (A. Mickevičiaus g. 29, Vilnius)

Pranešėjos:
🔗‍ Victoria Ivanova (Serpentine Galleries)
Paskaitos tema: Infrastruktūros praktika: 2023 m. būklės atnaujinimas

Šioje paskaitoje Victoria aptars per pastarąjį dešimtmetį vis didėjančią infrastruktūrinės perspektyvos integraciją į tarptautinį meno lauką. Jos teigimu, kultūros pasaulyje apie meno importą kalbama daugiau nei kitomis temomis, o nuolatinis šiuolaikinio meno erdvių poreikis skatina iš naujo atrasti savo atskaitos taškus. Vis dėlto panašiu metu vykusios technologinės, socialinės ir geopolitinės transformacijos leido įsitvirtinti tik tam tikrai praktikai, bet ne diskursui. 

Per paskaitą Victoria pasidalys „Serpentine“ mokslinių tyrimų ir plėtros platformos kūrimo patirtimis, pateiks naudingų įžvalgų apie išmoktas pamokas ir nubrėš skirtingus plėtros kelius ateities meno projektams. 


🔗‍ Sofia Lemos (TBA21–Academy)
Paskaitos tema: Regeneracinė praktika: telkimas, kelio ieškojimas ir prasmės kūrimas

Paskaitoje Sofia aptars savo kuratorinį požiūrį į meninius tyrimus ir viešąsias programas, kuriose dalyvauja menininkai, mąstytojai, ekologai, vietiniai ir dvasiniai lyderiai, muzikantai, filosofai, architektai, šokėjai, kvapų, kulinarijos specialistai ir kaimynai, kad galėtų vykdyti eksperimentus, kurių dalimi tampa kritiški apmąstymai, bendri kūrybiniai veiksmai ir gilios įžvalgos apie mūsų tarpusavio priklausomybę. 

Remdamasi „TBA21 Academy“ meninių tyrimų programa „Meandering“, ji gilinsis į kolektyvinę simbolinę instituciją, tapsiančią paskata kurti ekologinius naratyvus, ir į tai, kurių konceptualus atsiradimas ir neišspręstos istorijos gali artikuliuoti į politiką orientuotą meninę praktiką. Pagaliau ji kels klausimą, kaip socialumo erdvių telkimas aplink ekologinius naratyvus gali būti naudingas regeneraciniam požiūriui į tvarumą, kuris daugiausia dėmesio skiria praktinėms, patirtinėms ir perskirstomoms darbo metodologijoms.

-Balandžio 21 d.-

Kūrybinių dirbtuvių programa
10:00 – 17:00
Vieta: Rupert (Vaidilutės g. 79, Vilnius)

Kūrybinėse dirbtuvėse bus tyrinėjama, kaip, pasitelkdami pažangiąsias technologijas, galime keisti aplinkosauginį suvokimą ir pertvarkyti meno institucijų veiklą.

Moderatoriai:
🔗‍ Trust (Berlynas): Lina Martin-Chan ir Calum Bowden
🔗‍ Gallery Climate Coalition (Londonas): Aoife Fannin

SVARBU! Viename užsiėmime gali dalyvauti iki 20 dalyvių, tad jei jums ar jūsų draugams, kolegoms būtų aktualu ir įdomu sudalyvauti, prašome užpildyti registracijos formą. Dirbtuvės vyks anglų kalba.

10:00 – 13:00 

Postkapitalistinių hidrų projektavimas: kolektyvinių kūnų įgarsinimas su „Trust“
Dirbtuvių moderatoriai: Lina Martin-Chan ir Calumas Bowdenas

„Postkapitalistinė hidra turi didžiulį kūną su devyniomis nemirtingomis galvomis. Kai viena jų nupjaunama, išauga dar dvi. Norėdami lygiai paskirstyti valdžią, turėsime pradėti nuo galvos. Mus domina, kas nutinka, kai galvos nebelieka arba jų užauga tiek daug, kad tik viena dominuoti negali. Kūnas be galvos arba organizmas su daug jų. Kitaip tariant – giljotina organizacijoms ir organogramoms, turinčioms daugiau galvų nei hidra.“
– „Trust“, 2018 m., „Hidros žvilgsnis“ (A Glimpse of the Hydra)

Trust“ gilinasi į kolektyvinių kūnų ir postkapitalistinių hidrų pasaulį – tyrinėja žaidimą, bendras infrastruktūras, skaitmeninius protokolus, bendruomenių archyvus ir institucijų kūrimo eksperimentus. 

Per kūrybines dirbtuves L. Martin-Chan ir C. Bowdenas pristatys „Trust“ veiklą ir nagrinės kolektyviškumo formas, kuriomis kuriamos lygiavertės, dalyvavimu grindžiamos organizacinės praktikos. Diskusijoje daugiausia dėmesio bus skiriama kolektyviniams kūnams ir balsams, leidžiantiems patirti pasaulį iš skirtingų perspektyvų ir pasitikėti atsitiktinumu.

Atlikdami įvairias užduotis, dalyviai turės galimybę įsivaizduoti ir sukurti „kolektyvinį kūną“ – apibrėžti jo istoriją, sprendimų priėmimo procesą, aptarti dalyvių įtraukimo, nuosavybės, komunikacijos ir jos tono klausimus.

Antroje kūrybinių dirbtuvių dalyje vyks sprendimų priėmimo pratybos, per kurias bus nagrinėjami įvairūs metodai, pavyzdžiui, vadinamasis kvadratinis balsavimas ir atstovaujamoji demokratija. Dirbtuves žadama užbaigti susėdus ratu, dalijantis per užsiėmimą įgytomis įžvalgomis.

 

14:00 – 17:00

Atsakomybės už aplinką link: poveikio vertinimas ir veiksmai kultūros sektoriuje su „Gallery Climate Coalition“ (GCC)
Dirbtuves moderuos: Aoife Fannin 

Koks mūsų kaip kultūros institucijų ir rezidencijų rengėjų vaidmuo ir atsakomybė kovojant su klimato krize? Kokias strategijas ir praktikas galime įgyvendinti, kad sumažintume neigiamą poveikį? Kaip galime išlikti tarptautiški, integruoti ir besiplečiantys, sykiu artėti prie atsakingo ekologiško kultūrinio kraštovaizdžio formavimo? Kaip galime skatinti atsinaujinančius darbo būdus ir vieni iš kitų reikalauti atsakomybės?

Per kūrybines dirbtuves bus pristatyta įžanginė informacija apie „Gallery Climate Coalition“ veiklą, vėliau vyks diskusijos, kurių tikslas – įtraukti dalyvius į aktualius pokalbius apie mūsų kolektyvinį vaidmenį sprendžiant klimato kaitos problemą; bus ieškoma veiksmingų, plataus masto bendrų sprendimų, padėsiančių pasukti ekologiškos ir atsakingos veiklos link.

GCC taip pat supažindins su savo anglies dioksido skaičiuokle, pristatys jos demonstracinę versiją, atsakys į klausimus apie pritaikymą ir naudingumą. Seminare bus aptariama ir kaip sukurti sąmoningo požiūrio į klimato kaitą kultūrą, kuri remtųsi anglies dioksido išmetimo mažinimu, duomenų rinkimu, analizavimu ir tikslų nustatymu.

Šios dirbtuvės – puiki proga užduoti klausimus, pasidalyti patirtimi, strategijomis, nustatyti bendradarbiavimo ir tolesnės veiklos sritis.

-Balandžio 22 d.-

Baigiamoji diskusija su simpoziumo dalyviais ir meninė programa,
Vieta: Rupert (Vaidilutės 79, Vilnius)
Durys: 18:30
Diskusijos pradžia: 19:00
Meninės programos pradžia: 20:00

Menininkai:
🔗‍ Jasper Griepink
🔗‍ HASHIA
🔗‍ Jenna Sutela
🔗‍ Barnett Cohen,
🔗‍ Marissa Lee Benedict & David Rueter
🔗‍ Ngoc Nau

Simpoziumo „Įžeminti“ meninė programa leis tyrinėt konfabuliuotas išgyvenimo erdves, kuriose nuolatinius ekonominio nerimo prisiminimus keis patrauklūs pasakojimai apie giminystės ryšius. Susitikti su šiais pasauliais pusiaukelėje reiškia panirti į efemerišką būseną, kurią patiria skaitmeninės erdvės vilionėms ir komercijos burtams atsiduodantys vartotojai. Vėlesni susitikimai gali būti apčiuopiami, kaip žemė ir jos dirvožemis. Jie įžemina materialiąsias infrastruktūras, leidžiančias veikti skaitmeniniams debesims, kurie, savo ruožtu, kaupia duomenis skaitmeniniam (ir žemiškajam) išlikimui. Šios sudėtingos sistemos skleidžiasi milžiniškuose tinkluose, o juose – tiek moksliniai tyrimai, tiek protėvių dvasios.

Renginyje  metu visi minėti pasauliai susitelks ir išsisklaidys performansų ir instaliacijų pavidalu. Programa atsiskleis prieštaravimų ir judančios materijos plyšiuose. Judėdami skirtingomis disciplinomis, meninės programos atlikėjai pasiskolins balsus iš aplinkosaugos teisingumo, pažangiųjų technologijų, pasaulio kūrimo ir pasaulio gedėjimo procesų, o kartu bandys apmąstyti, kokią formą artimiausioje ateityje galėtų įgyti tvari meno institucija.

Bandydami sumažinti kūrybines įtampas tarp technologijų, mokslo ir gamtos, menininkai įveiklins turimą infrastruktūrą ir šalia „Rupert“ centro esančią ramią aplinką. Renginyje kūrėjai naudos dirvožemį, persijos decentralizuotas daleles ir ves žiūrovus per judančius pasaulius.

Jasper Griepink instaliacija „Murky Medicine Swamp“ ir performansas „OAKbaLLZ and EELskin“

Menininkas Jasper Griepink (jie / jis) į simpoziumą atveža specifine instaliacija ir performansu tapsiančius dabartinius savo tyrimus apie pelkių garbinimą ir spekuliatyvias pelkių deives. Per renginį Jasper nagrinės šių ribinių zonų giminystę ir garbinimo praktiką. Daugelyje Europos ar Skandinavijos mitų ir folkloro kūrinių pelkės yra elfų, trolių ar kitų povandeninių būtybių teritorija. 

Menininkas instaliacijai sukurs uždarą sakralią pelkę, kurioje bus galima spekuliatyviai tyrinėti jos teikiamas medicinines ir mistines dovanas: vaistažoles, kvapą ir smarvę, drėgmės perėjimą į sausumą ar atvirkščiai – vandens į žemę, jų tarpusavio medžiagiškumą, panardinimą, odos dengimą, atspindžius, emocijas, liūdesį, sielvartą ir net mirtį. Pelkė siūlys įgyti medicinos galių, skatins atvirumą „queer“ bendruomenėms, kvies įveikti neprieinamą ir pavojingą drumzliną tarpinę jos būseną. Pristatydamas peizažinės, daugialypės pelkės instaliaciją, kuri gali būti suvokiama kaip trolių medicinos laboratorija, Jasper svarstys mūsų santykius su tuo, kas žinoma ir nežinoma, apčiuopiama, ekologiška ir efemeriška. 

Per performansą bus spekuliuojama apie santykį su pelkėmis kaip emocinio garbinimo ir apmąstymų erdvėmis, menininkas įžengs į portalą ir pasidalys savo patirtimi kitoje pusėje esančioje karalystėje.

Barnett Cohen performansas „rottttttttt“ 

„rottttttttttt“ – tai performansas apie kasimąsi gilyn ir į vidų. Žinoma, jei sutarsime, kad žemė yra mūsų suvokiamų simbolių paviršius, o tie simboliai išnyra iš po žemių ir materializuojasi dvikalbėje, nesuderintoje erdvėje. „rottttttttttt“ sujungia individualų informacijos perdavimą ir kolektyvinį vertimą. Menininko nukreipti žodžiai, t. y. atlikimui būtina partitūra, pirmiausia pasirodo skaitmeniniame puslapyje. Vėliau jie perduodami trims atlikėjams, įdedantiems tekstą į savo burnas. Atlikėjai partitūrą verčia ne tik atsižvelgdami į savo įkūnytas asmenines / profesines / politines / nacionalines istorijas, bet ir pasitelkdami paralelinę kalbą. Performansas vyksta erdvėje tarp metaforų nuoseklumu ir logika suvienytų sienų, tarp vienos materialios būsenos ir tarp poliariškumo. „rottttttttttt“ – tai slydimas gilyn, kritimas ir kasimas tarp.

Performanso atlikėjai: Adelė Šuminskaitė, Jevgenijus Kovalčukas, Kristina Morta Paškevičiūtė

HASHIA performansas „⌈⌉ ⌴ ⌇“

hiperlokalumo perteikimas, formuojant skystuosius kristalus, sukuriančius širdies ir kraujagyslių jūros erdvę

skystieji kristalai sako
koks jausmas būti lietumi
žuvys nežino
kad čiuptuvai juda
eteriniu paviršiumi mes plaukiam
kol jūra nemato

Jenna Sutela (instaliacija)

Jenna Sutela pristato biomimetinę dainą, susijusią su sintetinio pieno fontanu „HMO nutrix“, ir augalų, iš kurių teka pieno sula, instaliaciją „Slaptas sodas“ (Secret Garden). Kūrinys tęsia menininkės mąstymą apie kūno skysčius – konkrečiai apie psichobiotines pieno savybes. Kompoziciją sudaro įsivaizduojamos srovės ir burbulai ląstelėmis užauginto žmogaus pieno srautuose ir iš vidaus sausumos organizmus jungianti hiperjūra.

Garso kūrinys sukurtas bendradarbiaujant su vokiečių muzikante Arjopa.

Marissa Lee Benedict ir David Rueter performansas „Metrika“

Apšvietimas išsijungia. Kvitas nukrinta ant žemės. Įsivyrauja sutemos.

Institucinės dinamikos performansas „Metrika“ (2023 m.), paniręs į Lietuvos valstybės archyvo tekstus, dirbtiniam intelektui pateikia užklausas: šviesą reikia įjungti ar išjungti? Kambaryje sklando dviprasmiškos, nuo XIV a. pabaigos iki šių dienų paplitusios kontraktų ir žemės sutarčių interpretacijos – istorijos, kurios buvo rašomos ir perrašinėjamos atslinkus naujoms okupacijų bangoms ir per vėlesnes žemės reformas. Fragmentiška mizanscena, sustiprinta šių nuosavybės sutarčių kalba sukuria neramią atmosferą, amžiną sutemą.

Ngoc Nau video instaliacija „Ritualinis objektas 1“

Šis vaizdo įrašas yra dalis iš 2022 m. menininkės sukurtos vaizdo instaliacijos, atspindėjusios jos (pa)tyrimus gimtajame mieste Vietname.

2014 m. „Samsung“ kompanija pradėjo statyti gamyklos kompleksą šalia Ngoc Nau senelių žemės Tai Ngujene (Vietname). Šiuo metu tai viena didžiausių gamyklų Pietryčių Azijoje, pakeitusi ne tik kraštovaizdį, bet ir vietinių gyvenimo sąlygas. Tai Ngujenas yra įtrauktas į Vietnamo vyriausybės planą, siekiantį paversti miestą vienu iš technologijų gamybos centrų. Tačiau toje nuolat besikeičiančioje vietovėje išlieka vietos gyventojų maldos vietos, skirtos Motinos deivės ritualinėms apeigoms, tarnaujančioms jų dvasiniam tikėjimui. Šia tradicija jie prisimena praeitį ir išreiškia viltį, kad dievai juos apsaugos. Menininkė kelia klausimą apie technologijų plėtros ir religijos išsaugojimo koegzistenciją.

AFTERPARTY

Oficialus simpoziumo 🔗‍Įžeminti🔗‍ baigiamasis vakarėlis: Isla to Isla: 5 years of adventures {} @ gallery 1986 (Kauno g. 32, Vilnius).

– – –

Dalyviai: Victoria Ivanova („Serpentine Galleries“), Sofia Lemos („TBA21–Academy“), Lina Martin-Chan ir Calum Bowden („Trust“), Aoife Fannin („Gallery Climate Coalition“), Jasper Griepink, HASHIA, Jenna Sutela, Barnett Cohen, Marissa Lee Benedict ir David Rueter, Ngoc Nau.

„Įžeminti“ komanda: Viktorija Šiaulytė, Tautvydas Urbelis, Eglė Kliučinskaitė, Rugilė Miliukaitė, Karolina Augevičiūtė, Simona Šulnytė, Augustė Verikaitė, Eglė Pundzevičiūtė.

Simpoziumą „Įžeminti“ remia: Vilniaus miesto savivaldybė, Nordic Culture Point, „Tech Zity“. Institucinis partneris: Lietuvos kompozitorių sąjunga.

Simpoziumas yra dalis ilgalaikio tarptautinio projekto „tvari institucija“, įgyvendinamo kartu su partneriais „E-WERK Luckenwalde”(Vokietija) ir „LUMA Arles” (Prancūzija).

Projektą „tvari instituciją“ finansuoja Europos Sąjunga, Teltow-Fläming, Lietuvos kultūros taryba.

Čia išreikštos nuomonės ir požiūriai yra tik autoriaus(-ių) ir nebūtinai atspindi Europos Sąjungos ar kitų finansavimą teikiančių institucijų nuomonę. Nei Europos Sąjunga, nei finansavimą suteikusi institucija negali būti laikomos už jas atsakingos.