Maya Mikelsone

Maya Mikelsone yra latvė kuratorė, šiuo metu gyvenanti Paryžiuje (FR). Ji turi filosofijos magistro laipsnį iš Paryžiaus Panthéon-Sorbonne Universiteto, pabaigė kuravimo mokymus Ecole du Magasin. Ji dirbo keliose šiuolaikinio meno galerijose, Cartier Foundation for Contemporary Art (2008 – 2009 m.) ir CAPC de Bordeaux (2011 m.). 2010 m. Maya Mikelsone kartu su Session 19 kuravo tarpdisciplininę programą How not to make an exhibition, kuri vyko Magasin, Nacionaliniame šiuolaikinio meno centre Grenoblyje. Taip pat ji bendradarbiavo keliuose projektuose su menininkais Loris Gréaud ir Élise Leclercq jos parodai Gestures galerijoje du Haut-Pavé, Paryžiuje. 2011 m. ji kartu su 3rd Gwangju Biennale International Curator Course dalyviais kuravo Global House viedeo programą, kuri buvo rodoma Gwangju Kunsthalle ir Gwangju Design Biennale On Site Community. Nuo 2011 m. ji bendradarbiauja su Latvijos šiuolaikinio meno centru, 2013 m. tapo Silent University, projekto, kurį inicijavo menininkas Ahmet Ogut su Tate Modern ir Tensta Konsthal, koordinatore. Maya Mikelsone yra Prancūzijos kuratorių sąjungos ir Tarptautinės šiuolaikinio meno kuratorių sąjungos narė.

Praėjus daugiau nei 20 metų nuo Sovietų sąjungos griūties ir naujos politinės ir ekonominės sistemos pradžios, daug sovietinių tradicijų tapo pasmerktos užmarščiai. Atėjus kapitalizmui, greitasis maistas ir industriniai prekybos centrų produktai pakeitė daug laiko atimančius, išradingus reikalingų maisto produktų gavimo ir mainų ritualus, kuomet žmonės susirinkdavo keliomis dienomis anksčiau, kad paruoštų puotą reikšmingai šventei. Vienas svarbiausių kolektyvinių švenčių atributų būdavo stalas – ne tik su savo vaišėmis, bet ir jų forma bei estetika. Atrodo, jog daugelio sovietmečio moterų vaizduotė manifestavosi politiškai neutralia ir nekenksminga maisto bei stalo dekoravimo forma, kontrastuojančia su kasdienio jų gyvenimo monotonija ir vargingumu. Visa spalvinga rankų darbo flora ir fauna kurdavo ekstravagantišką stalo fikciją, kuri vis dar gyvena sovietmečiu augusių vaikų atmintyje. Šios blėstančios praeities atkūrimas šiuolaikiniame kontekste, viena vertus, siūlo strategiją palaidotiems prisiminimams ir apleistoms istorijoms iš naujo atgimti iš juslinės patirties, kita vertus, leidžia persvarstyti savo turimus įgūdžius ir išradingumą kažko sukūrimui ribotomis priemonėmis. Maisto ruošimą naudodama kaip interakciją, kultūrinę praktiką ir socialinę funkciją, The Table Culture Workshop (lie. stalo kultūros dirbtuvės) siekia iš naujo įvertinti ir įsivaizduoti naujas galimybes per tokį elementarų dalyką kaip maistas. Kūrybinės dirbtuvės buvo grįstos Lietuvos ir Latvijos sovietmečiu gyvavusios stalo puošybos tyrimu. Projektas, įtraukęs vietinius virėjus ir ekspertus, pirmiausiai įvyko Rygoje, po to – Vilniuje, jo metu buvo renkami susiję istoriniai liudijimai ir asmeniniai prisiminimai. Surinkta medžiaga buvo panaudota performanso scenarijui trečiajam Table Culture Workshop, vykusiam buvusioje socialistinėje valgykloje Berlyne, The Forgotten Pioneer Movement rėmuose, 2014 m.