Skelbiami 2019 metų Rupert rezidentai

Džiaugiamės galėdami pristatyti 2018 m. gruodžio – 2019 m. gruodžio mėnesiais Rupert rezidencijų programoje dalyvausiančius menininkus, kuratorius ir tyrėjus. Kandidatai buvo atrinkti atviro konkursu ir komandos kvietimu, atsižvelgiant į būsimas programas ir partnerystes. Atviru konkursu dalyvius atrinko žiuri, kurią sudarė Rupert direktorė Justė Jonutytė, Rupert komandos nariai Kotryna Markevičiūtė, Adomas Narkevičius, Yates Norton ir kviestinės žiuri narės– Rupert rezidentė, kuratorė ir filmų kūrėja Renée Mboya ir MO muziejaus programų koordinatorė Ugnė Paberžytė.

Ypatingai džiaugiamės galėdami pakviesti šiuos rezidentus į Vilnių 2019 metais (abėcėlės tvarka):

Abhishek Nilamber (Indija/Vokietija), Alexandra Symons Sutcliffe ir Cicely Farrer (Jungtinė Karalystė/Vokietija), Antanas Gerlikas (Lietuva), Ash Kilmartin (Naujoji Zelandija/Nyderlandai), Avni Dauti ir Rebecca Vaughan (Australija), Canan Batur (Turkija/Jungtinė Karalystė), COVEN BERLIN (Vokietija), Emilie Pitoiset (Prancūzija), Erdem Taşdelen (Turkija/Kanada), Erica Scourti (Graikija/Jungtinė Karalystė), Eva Mustonen (Estija), Gabrielė Adomaitytė (Lietuva/Nyderlandai), Guy Oliver (Jungtinė Karalystė), Herb Shellenberger (JAV/Jungtinė Karalystė), Joseph Pomp (JAV), Joshua Schwebel (Kanada/Vokietija), Kah Bee Chow (Malaizija/N.Zelandija/Švedija), Lucy A Sames (Jungtinė Karalystė), Marta Trektere (Latvija), Paige K. Bradley (JAV), Rachael Finney (Jungtinė Karalystė), Santiago Reyes Villaveces (Kolumbija), Sophie Hoyle (Jungtinė Karalystė), Suzy Halajian (JAV), Rasmus Myrup (Danija/Prancūzija).

2019 metais rezidencijos metu menininkai, kuratoriai, rašytojai ir meno teoretikai savo projektais įsilies ir reaguos į Vilniaus ir viso regiono šiuolaikinio meno lauko procesus, į Vilniaus ir jo apylinkių vietos specifiką. Viešų kūrybos pristatymų, atvirųjų studijų, edukacinių ir kūrybinių dirbtuvių, filmų peržiūrų, leidinių ir parodų formatais menininkai supažindins visuomenę ir meno bendruomenę su savo kūryba, dirbs su Rupert alternatyvios edukacijos programos dalyviais. Dalis rezidentų dėmesį skirs  Jono Meko parodos viešajai programai, kiti savo projektus rezidencijoje sies su kitų metų Rupert tematiniu lauku – kultūros politika ne institucinėse ir institucinėse praktikose. Rezidentai taip pat dalyvaus tyrimo, mainų ir produkcijos pobūdžio projektuose Lietuvos regionuose – Kėdainiuose, Kintuose ir Pabradėje. Džiaugiamės galėdami pranešti, kad 2019 metais visos rezidencijos bus nemokamos, o daliai rezidentų bus skirti dienpinigiai bei kelionės ir produkcijos biudžetai.

 

ABHISHEK NILAMBER (Indija/Vokietija)
nepriklausomas menininkas ir kuratorius, šiuo metu gyvena ir dirba Berlyne. Daugiausia bendradarbiauja su projektu „SAVVY Contemporary“ (Berlynas) ir galerija „Backyard Civilization“ (Kočis, Indija), kurioje užima meno konsultanto pareigas. Menininkas savo projektais siekia didinti prieigą prie informacijos, demokratizuoti kultūros ir meno sklaidą tarp įvairių visuomenės grupių. Ilgalaikio tyrimo ir parodos projekto „UNITED SCREENS“ metu Vilniuje jis bendradarbiaus su įmonių „Vilnius Tech Park“ ir „Pakrantė“ ekspertais technologijų srityje tam, kad inicijuotų programinės įrangos kūrimo ciklą (angl. Software development life-cycle platformai, skirtą  besivystančių valstybių (angl. South-to-South) kino platinimui.

ALEXANDRA SYMONS SUTCLIFFE ir CICELY FARRER (Jungtinė Karalystė/Vokietija)
kuratorės iš Jungtinės Karalystės gyvena ir kuria Berlyne ir Dandyje (Škotija). Rupert rezidencijos metu jos tobulins savo bendrą projektą „Privatūs performansai“ (angl. „private performances“ ), kurio tikslas yra apžvelgti, kaip menininkai kritikuoja ir abejoju tariamai akivaizdų performanso meno „gyvumo“ aspektą. Jos vystys naujų darbų ir istorijos tyrimų programą, sieks patobulinti bei patikrinti projekto metodologiją bei struktūrą.

ASH KILMARTIN (Naujoji Zelandija/Nyderlandai)
menininkė iš Naujosios Zelandijos, šiuo metu gyvenanti Roterdame, Nyderlanduose. Naujausiuose savo darbuose ji gilinasi į balsą, kaip viešosios erdvės ieškojimo ir jos kūrimo įrankį. Kuria skulptūras ir performansus, šiuo metu dar dalyvauja garso/transliavimo bei leidybos projektuose. 2017 metais Piet Zwart Institute įgijo magistro laipsnį menų srityje. Rupert ji kurs naują performansą ir tekstus apie konvencinį scenarijų; svarstys apie būdus, kuriais kvėpavimą ir nenusakomai žavinčią balso galią (Roland Barthes The Grain of The Voice idėja) galima perteikti ant popieriaus lapo bei kaip padaryti tipografines ypatybes girdimas atlikėjo kūne.

AVNI DAUTI ir REBECCA VAUGHAN (Australija)
menininkai ir tyrėjai iš Melburno (Australija). Duetas savo meniniuose projektuose gilinasi į kurčiųjų patirtis ir represyvios istorijos pasakojimus. Jų praktika apima  įvairias medijas ir strategijas – filmus, instaliacijas bei tekstus. Rupert jie tęs kūrybinėmis dirbtuvėmis paremtą filmo projektą „Wooden Hoe“. Projektas bus sudarytas iš keleto teminių kūrybinių dirbtuvių kurtiesiems bei nebyliams. Šis projektas tirs kurčiųjų istorijas sovietmečiu, bei gestų kalbos vystymąsi ir įgaliojimą šiame regione.

CANAN BATUR (Turkija/Jungtinė Karalystė)
kuratorė, rašytoja gyvenanti bei dirbanti Londone ir Stambule. Ji yra viena iš rezidencijos ir projektų erdvės „Clearview”, įkurtos 2016 metais Šiaurės Londone, steigėjų. 2018 m. Canan taip pat dirbo 13-osios Baltijos Trienalės kuratorių komandoje. Rupert rezidencijos metu ji gilinsis į tarpkultūrinį dialogą ir bendradarbiavimą, siekiant ištirti kuravimo potencialą. Teikiant pirmenybę tarpdisciplininei praktikai ir dialogui tarp Vilniaus, Londono ir Stambulo kultūrinių kraštovaizdžių, kuratorė sieks išnagrinėti skirtingas kuravimo metodologijas, bendarbiavimo bei mainų galimybes, organizuojant diskusijas Vilniuje.

COVEN BERLIN (Vokietija)
„sex-positive“ tarpdisciplininis kolektyvas, įkurtas 2013 m., tyrinėjantis meno bei feminizmo, meilės, lyties, seksualumo temas. Rupert rezidencijoje COVEN BERLIN nagrinės neįprastą feministinį meną/aktyvizmą kaip vertingą pasipriešinimo priemonę ir kaip meninį judėjimą iš tarpdisciplininės perspektyvos. Kolektyvas imsis įkūnytų tyrimų studijų, kurs meno kūrinius bei gilinsis į bendruomenines iniciatyvas, keičiančias politinio ir socialaus meno suvokimą. Taip pat tirs pinigų medžiagiškumą bei saugumą, skatinant skirtingų bendruomenių matomumo skatinimą mene. Taip pat bus svarstoma, kaip feministinis kuravimas kvestionuoja atstovavimo (reprezentacijos), matomumo ir tapatybės temas.

EMILIE PITOISET (Prancūzija)
menininkė, choreografė ir rašytoja, gyvenanti ir dirbanti Paryžiuje. Remdamasi savo patirtimi šokyje ir gimnastikoje, ji kvescionuoja kūniškumo trūkumą, kurį ji pastebi paveltame elgesyje, ritualuose, seksualume ir piniginiuose sandoriuose. Menininkė dalyvavo grupinėse parodose: Witte de With, Pompidou centre, Palais de Tokyo, Shirn Museum Frankfurt am Main, Tai Kwun Contemporary Hong-Kong, taip pat jos darbai yra Mnam – Pompidou centro, FNAC ir kitų kolekcijų dalis. Rupert rezidencijoje ji dirbs ties paskaita ir leidiniu „Where Did Our Love Go?“ (angl. „Kur dingo mūsų meilė?“) apie šokį, subkultūrinius judėjimus ir tiesioginę visuomenės įtaką elgesiui, pokyčiams bei klubų ir jų muzikos įtaką mūsų kūnams.

ERDEM TAŞDELEN (Turkija/Kanada)
Turkų-kanadiečių kilmės menininkas, gyvenantis ir dirbantis Toronte. Jo kūryba artima konceptualiam menui, pasitelkia įvairias medijas: instaliaciją, vaizdo klipus, skulptūrą, garsą ir publikavimą. Buvo apdovanotas Joseph S. Stauffer Prize in Visual Arts by the Canada Council for the Arts srityje 2016 metais ir Hnatyshyn Foundation Charles Pachter Prize for Emerging Artists premija 2014 metais. Rezidencijos Rupert metu jis kurs vaizdo projektą pavadinimu „A Minaret for the General‘s Wife“ (liet. „Minaretas generolo žmonai“), kuris bus filmuojamas Otomanų stiliaus minaret, pastatyto 1880 metais Kėdainiuose, apylinkėse. Šis pastatas bus panaudotas apmąstymams apie „iš-šventinto“ žmogaus kultūrinę patirtį, bei simbolinę transformaciją, nutinkančią, kai maldos namų funkcija yra „iškastruojama“.

ERICA SCOURTI (Graikija/Jungtinė Karalystė)
gimusi Atėnuose, šiuo metu gyvenanti ir dirbanti Londone ir Atėnuose. Jos darbams būdinga performatyvioji autobiografija, kūryboje ieškoma būdų, kuriais tapatybė yra atsekama, perteikiama ir pristatoma naudojant šiuolaikines biosociotechnikos sistemas. Rezidencijos Rupert metu ji sieks iš savo sukauptų tyrinėjimų sukurti „autobiografiją anapus žodžių“ ir atrasti būdus kuriais apsunkinama gyvenimo aprašymo autorystė, aprašoma somatiškai, draugų, bendradarbių ir programinės įrangos pagalba. Pasirinkdama leidinį, filmuojamą arba gyvą performansą, arba šių formatų mišinį, ji kurs partitūrą/scenarijų, sutelktą į nežodinę komunikaciją ir ritmą, kaip priemones, sužadinančias ir apeinančias biometrines tapatybes.

EVA MUSTONEN (Estija)
yra instaliacijų menininkė, kurianti ir gyvenanti Taline, Estijoje. Mustonen yra įgavusi semiotikos ir tekstilės išsilavinimus, o jos kūryboje išraiškos formomis pasirenkami amatas ir fizinis darbas. Rupert rezidencijos metu Mustonen skirs laiką trumpų istorijų rašymui, kuriose pasitelkiant humorą pasakos apie kūrybinį procesą bei kasdienius kūrybinius vargus. Vietoj to, jog kurtų realų darbą, istorijose menininkė pasakos apie kūrybinį procesą, su kokiomis bėdomis ji galėtų susidurti kūrybinio proceso metu, numanant galimus rezultatus ir aklavietes. Kūrinių idėjas paliekant literatūriniuose tekstuose, patys apibūdinimai taps (rašytiniais) kūriniais. Šias istorijas Mustonen vėliau planuoja sudėti į knygą.

GUY OLIVER (Jungtinė Karalystė)
menininkas, baigęs Karališkojo meno koledžo (Londonas) tapybos magistro studijas, gyvena ir dirba Londone. Solo parodas pristatė Londone ir Niujorke. Jo darbai gilinasi šiuolaikinės populiariosios kultūros
kontekstą, svarbiausios temos – tapatybė, vyriškumas, komedija ir tragedija. Projektas Rupert rezidencijoje, pavadinimu „Mutual Incomprehension“ (liet. „Abipusis nesupratimas“), dokumentuos menininko laiką praleistą Vilniuje kartu su tuo metu vykstančiomis geopolitinėmis naujienomis. Kadangi rezidencijos laikotarpis sutampa su paskutine „Brexit“ stadija, naujas video darbas tirs svarbių vietos asmenybių ir istorijų santykį bei kolektyvinės kultūrinės ir politinės išraiškos disfunkciją.

HERB SHELLENBERGER (JAV)
kuratorius ir rašytojas iš Filadelfijos, gyvenantis ir dirbantis Londone. Dirba kino ir šiuolaikinio meno srityse, dėsto Central Saint Martins, pastaruoju metu buvo suorganizavęs edukacines programas LUX ir Tate Modern. Rezidencijos Rupert metu vystys projektą „Letters to Friends“ (liet. „Laiškai draugams“). Artėjant Rupert Jono Meko parodos pristatymui 2019 metų vasarą, šis kūrybinių dirbtuvių projektas susitelks į Jono Meko tekstus ir filmus-dienoraščius. Bus apsvarstoma jų laiško forma, kurianti artimą ryšį su skaitytoju/žiūrovu. Menininko organizuojamų kūrybinių dirbtuvių dalyviai galės sukurti savo trumpus, laiško formos tekstus, vaizdo įrašus ar kitus darbus, kurie bus paskelbti internetiniame leidinyje.

JOSEPH POMP (JAV)
filmų tyrėjas ir režisierius
, šiuo metu baigiantis daktaro laipsnio lyginamosios literatūros studijas Harvardo Universitete. Rupert parodų erdvėje kurs daugiakanalę vaizdo instaliaciją Manhattan Video, kurios pagalba menininkas gilinsis į kinematografijos archyvus, sujungiant įvairius kadrus į ekskursiją po svarbias Niujorko vietas. Manhattan Video surikiuoja kino istoriją ir taip sukuria naują miestietiškos Amerikos žiūros tašką (panašiai į Thom Andersen Los Angeles Plays Itself (liet. Los Andželas vaidina save“) ir apibendrintą apmąstymą, kaip archyvo apimtis reikalauja laiko persvarstymo (sekant Christian Marclay The Clock(liet. „Laikrodis“).

JOSHUA SCHWEBEL (Kanada/Vokietija)
konceptualios krypties menininkas iš Kanados, šiuo metu gyvenantis ir dirbantis Berlyne. J. Schwebel meninės intervencijos siekia decentralizuoti institucinę valdžią ir atskleisti matomas galios struktūras ir hierarchijas mene. Rezidencijos Rupert metu jis tirs menininkų-mėgėjų statusą ir savybes, kurios skiria profesionalius ir mėgėjus menininkus. Šis projektas svarstys kas iš esmės skiriasi jų darbo procesuose, atskiriant tai nuo išsakytų siekių, išorinės kritinės nuomonės, išsilavinimo ar vardo.

KAH BEE CHOW (Malaizija/N.Zelandija/Švedija)
menininkė iš Penango ir Oklando, gyvenanti ir dirbanti Malmėje. Rezidencijos Rupert metu ji tyrinės paraleles tarp tradicinių dievybės formų, pasitelkiant Permainų Knyga, ir algoritminės prognozės – jų supratimo, koreliacijos ir pasaulėžiūros skirtumus, jų sukurtus tekstus, aiškinančius tai, kas nežinoma. Ji taip pat nagrinės Feng Šui praktiką ir jos santykį su Kellerio Easterlingo tekstais, atsispiriant nuo minties: „Žmogiški konstruktai yra ekonominio okultizmo forma.“

LUCY A. SAMES (Jungtinė Karalystė)
kuratorė ir tyrėja, gyvenanti ir dirbanti Londone. Ji yra projekto Res kuratorė ir viena iš direktorių. Rupert rezidencijos metu Lucy rašys doktorantūros darbo skyrių apie senovinių akmenų kolekcijas kaip mistinių technologijų dalį. L. A.Sames taip pat vykdys tiriamasias išvykas į Lietuvos vietoves, lankysis pagonių šventose vietose (alkuose), ledynų suformuotose vietovėse aplink Rupert rezidenciją, Vilnių ir Kauną.

MARTA TREKTERE (Latvija)
performanso menininkė, nepriklausoma kuratorė ir rašytoja gyvenanti ir dirbanti Rygoje, Latvijoje. Ji taip pat yra viena iš menininkų įkurtos erdvės „Four to Seven” Rygoje įkūrėjų. M. Trektere pagrindinės kūrybos temos – kasdienybės paprastumas ir kompleksiškumas taip pat gyvenimo psichologiniai sunkumai. Jos meninę praktiką sudaro performansai, tekstai, video ir garso menas. Rupert rezidencijoje menininkė kurs video darbą paremtą ASMR (lt. Autonominė sensorinė meridionalinė reakcija) sukeliančiais garsais, kurį ji taip pat papildys savo performansui rašytu tekstu. Video darbe bus spekuliuojama elementais, kurie sukelia fizinius, mentalinius ir socialinius dirgiklius bei gilinamasi kaip jie tiesiogiai veikia žmones ir jų sapnus.

PAIGE K. BRADLEY (JAV)
rašytoja ir menininkė, gimusi ir augusi Los Andžele. Savo projektu Ruperte ji tirs nepastovumą tarp vaizdinės formos ir rašytinės artikuliacijos. Bradley domina užfiksuoti perėjimą iš teksto įskaitomumo į neįskaitomumą ir kaip idėjos formaliai išreiškiamos prieš joms išnykstant. Šis projektas į vieną kompoziciją sujungs pačios autorės rašytus tekstus ir kurtus bei pasiskolintus vaizdus.

RACHAEL FINNEY (Jungtinė Karalystė)
menininkė dirbanti garso, video, instaliacijos ir performanso srityse. Jos darbuose tyrinėjamos materialiosios balso savybės. Balsas, analizuojamas ir atskiriamas nuo kalbos, pats savaime tampa nauju akustiniu objektu. Ruperte ji gilinsis į idėjas, tokias kaip nematomumas, ištrynimas ir garso sklaida, apžvelgdama pritariančiųjų vokalo grupių pasirodymus 1960-aisias. Apsvarstydama naujus klausymo būdus, kai įsiklausoma į žemus dažnius, kuriais dažniausiai yra transliuojamas pritariantysis vokalas, menininkė plėtos video/ performanso esė.

SOPHIE HOYLE (Jungtinė Karalystė)
menininkė ir rašytoja šiuo metu gyvena ir dirba Londone. Savo praktikomis ieško integruoto priėjimo analizuojant klausimus, susijusius su post-kolonializmu, LGBT, feminizmu, antipsichiatrija ir negalia. Ruperte Sophie tęs darbą prie
Chronica projekto, remdamasi žinioms apie antipsichiatriją. Projekte analizuojamos žmonių su chroniškomis ligomis, tokiomis kaip nerimo sutrikimas ar potrauminis stresas, patirtys susiduriant su sveikatos priežiūros institucijomis. Pastaruoju metu ji ypač domisi globos ir bendruomenės politika ir socialiniais pagalbos tinklais, ypač prekariato būsena taupymo politikos sąlygomis. Jos tikslas – tyrinėti socialinės gerovės ir pagalbos modelius Lietuvoje ir Šiaurės šalyse.

SUZY HALAJIAN (JAV)
nepriklausoma kuratorė ir rašytoja iš Los Andželo, šiuo metu (2018-19) reziduojanti kuratorė nepelno siekiančioje organizacijoje Disjecta Portlande. Jos darbai kuriami meno ir politikos kryžkelėje, kurioje atkuriama kolonijinė praeitis ir moderniųjų stebimų valstijų padėtis. Ruperte ji plėtos publikaciją skirta kartu su Shoghig Halajian vykdomam tyrimui „Akmenimis pastatyta gramatika“. Joje įtraukti specialiai užsakyti ir jau egzistuojantys menininkų tekstai ir dokumentuotos kūrybinės intervencijos. Publikacija pristato menininkų praktikas, kurios analizuoja rasės ir lyčių klausimais pagrįstą santykį tarp kūno ir žemės, taip pat kvestionuoja socio-ekologinės krizės naratyvus, kurie lemia žmonių iškeldinimą ir išnaikinimą.

Rupert kvietimu:

ANTANAS GERLIKAS (Lietuva)
lietuvių menininkas kūryboje nagrinėja daugeliui neokoncenptualistų aktualią reprezentacijos temą, ją savitai subjektyvizuodamas  ir „sumedžiagindamas“. A. Gerliko vienas pagrindinių įkvėpimo šaltinių yra sapnai, siūlantys kitaip nepatiriamas formas, erdves ir veiksmus. Menininko darbai pristatyti  P////AKT (solo paroda su Laura Kaminskaite, Amsterdamas, 2018), Šiuolaikinio meno centre (Vilnius, 2016), Objectif Exhibitions (Antverpenas, 2013), Art in General (Niujorkas, 2013), Lietuvos paviljone, 55-oje Venecijos bienalėje (2013). Rupert rezidencijoje A. Gerlikas kurs piešinių serijos Kopų prototipai” naują tiražą.

GABRIELĖ ADOMAITYTĖ (Lietuva/Nyderlandai)
2017 m. baigė skulptūros studijas Vilniaus dailės akademijoje, o šiuo metu gyvena ir dirba Amsterdame, kur dalyvauja „De Ateliers“ rezidencijoje. Nuolat kvestionuodama tapybos galimybes ir vaizdo reprezentacijos klausimus, menininkė tiria aplinką stebėdama materijos ir skaitmenizacijos susikirtimo realybėje taškus bei gvildena savo ir kitų žmonių gyvenimiškas istorijas per artefaktus, dokumentus ir antropologiniais bei semiotiniais metodais paremtus tyrimus. Rupert rezidencijos metu G. Adomaitytė vykdys projektą, susijusį su vaizdų ir patirčių archyvavimo sistemomis.
Projekto ašis – vieno autentiško archyvo analizė: žmogaus, gyvenčio Lietuvoje ir savo kasdienybę filmuojančio per sovietinių technologijų ir transporto istorijos prizmę, dokumentika.

RASMUS MYRUP (Danija/Prancūzija)
danų menininkas, kuratorius, gyvenantis ir dirbantis Paryžiuje ir Kopenhagoje. Kūryboje menininkas tyrinėja žmogaus natūralią prigimtį žmogiškųjų emocijų ir santykių kontekste. Skulptūrinės instaliacijos, priešiniai tyrinėja posthumanistinės aplinkos sąlygas, šimtmečiais trukusios gamtos kolonizacijos rezultatus. Rupert rezidencijoje ir jos lokacijoje Myrup tęs savo meninį tyrimą nagrinėjantį minėtas temas taip pat gilinsis į paskutinio ledynmečio pabaigą Šiaurės Europoje kaip paralelinį pasakojimą apie dabartinę klimato kaitą.

SANTIAGO REYES VILLAVECES (Kolumbija)
menininkas gyvenantis ir kuriantis Bogotoje. 2017 m. Baigė skulptūros magistro laipsnį Karališkojo meno koledže Londone, kur gavo “Abraaj Innovation” stipendiją. Villaveces kūryba paremta instaliacijomis, kuriose gilinamasi į struktūras ir jų dalių dinamiką, nestabilumo būseną. Rupert rezidencijoje menininkas  toliau tęs latentinio architektūros jautrumo, urbanistikos ir laikinos architektūros tyrimus.

Nuotrauka viršuje: Dziewczyństwo & COVEN Berlin, Bedtime, instaliacijos vaizdas, fotografas Irek Popek.

Rupert dėkoja rezidencijų programos partneriams ir rėmėjams:

Lietuvos Kultūros Taryba
Pakrantė
Kanados ambasados skyrius Vilniuje
Šiaurės šalių kultūrinio mobilumo programa
Joensuu menininkų asociacija