Abri de Swardt ir Yan Xing – Nelengva ištarti aš

Yan Xing, kadras iš Anapus upės, medžių ūksmėje (2016)

Rupert maloniai kviečia į rezidentų, menininkų Abri de Swardt ir Yan Xing filmų pristatymą „Nelengva ištarti aš“ (angl. k. The Difficulty of Saying I). Rupert rodys du menininkų darbus: Abri de Swardt „Raitelio troškulys“ (orig. k. „Ridder Thirst“) (2015-2018 m.) ir Yan Xing „Anapus upės, medžių ūksmėje“ (angl. k. Across the River and into the Trees). Filmų peržiūros vyks Rupert (Pakrantė, Vaidilutės g. 79), laikais, nurodytais žemiau arba iš anksto susitarus. Filmai bus rodomi angliškai arba su subtitrais anglų kalba. Programos trukmė 39 minutės, įėjimas nemokamas ir atviras.

Peržiūrų datos ir laikai:

Gegužės 10 d. kas valandą nuo 10:00 iki 17:00.
Gegužės 11 d. kas valandą nuo 10:00 iki 16:00.
Gegužės 14 d. kas valandą nuo 10:00 iki 17:00.

Dėl papildomų peržiūrų susitarti iš anksto galite susisiekę su mumis: info@rupert.lt arba +370 6 8254930

„Nelengva ištarti aš“ atkreipia dėmesį į tai, kaip menininkai Abri de Swardt ir Yan Xing savo filmuose naudojasi pasakojimu, prasimanymu ir neva faktiška, neutralia ir natūralia medžiaga siekdami perpasakoti, arba, Abri de Swardt žodžiais, (ne)perrašyti istorijų, kurios anksčiau buvo išsakytos ir pamatytos grožinėje literatūroje, kine ir istoriografijoje. Yan Xing filmas dokumentuoja performansą, nurodantį į Dž. Bokačo „Dekameroną“ ir vėliau sekusią Pier Paolo Pasolini režisuotą jo adaptaciją kine. Abri de Swardt perkuria vokietės-namibės fotografės Alice Mertens etnografiškas fotografijų knygas, išleistas septintajame ir aštuntajame praėjusio amžiaus dešimtmečiuose. Abu menininkai išsiskiriančiomis technikomis verčia suabejoti užfiksuoto vaizdo paprastumu, kurdami pramanytas erdves, kurios virsta tikresnėmis už faktą.

„Raitelio troškulyje“ nešališka ir santūri pasakotojo figūra, sekanti pasaką apie šešėlių princą ir jo šešėlių batalioną, „suvyniojusį“ ir „paskandinusį“ pirmąją upę, laikui bėgant niršta vis labiau. Šiuos svilinančius, sekinančius žodžius, de Swardt teigimu, tarsi „balsu ištartus saulės smūgius“, pabrėžia judesius sekantys koliažai. Visą tai išnyksta su juodaodžio fleitininko švelniai atliekama The Police daina „Roxanne“ nuo aukštikalnės žvelgiant į miestą. Abri De Swardt „drėgnas“  Pietų Afrikos Respublikos politikos ir seksualumo istorijos tyrimas vyko tuo pačiu metu kai #RhodesMustfall (lt. „C. Rhodes turi kristi“, #FeesMustFall (lt. „Studijų įmokos turi kristi“) ir #OpenStellenbosch (lt. Atverkime Stellenbosch universitetą“) socialiniai judėjimai įgavo pagreitį 2015-aisiais. Šis kūrinys ardo dokumentinės fotografijos ir video esės kanonus, pagal kuriuos istorija dažniausiai vaizduojama kaip „tiesus“ teleologinis laikas, visada judantis link progreso ir tiesos.

Iš pirmo žvilgsnio, Yan Xing kūrinys – tiesiog dokumentacija septynių italų studentų aršaus ginčo dėl nesugebėjimo sėkmingai kartu interpretuoti ir perkurti Pasolinio „Dekameroną“. Neaptinkant jokių montažo ženklų, Yan Xing paslepia save kaip režisierių ir pasakotoją. Tačiau, tai ką matome yra fikcija ir kruopščiai paruoštas tik vieną kartą įvykęs performansas, kuriuo menininkas tarpusavyje supina psichologinės dramos, seksualinės įtampos, asmeninės tapatybės nestabilumo ir nuorodų į klasikines tragedijas ir komedijas klodus. Tai nuoroda ne tik į Hemingvėjaus „Anapus upės, medžių ūksmėje“ ar Bokačo ir Pasolinio „Dekameronus“, bet ir į pačių studentų istorijas ir tarpasmenines įtampas, kurias jie atskleidžia menininkui prieš pradedant filmuoti.

Abiejų menininkų darbuose upė tampa prasmės kūrimo ir kolektyvinio veiksmo vieta, o studentai – veikėjai, atitrūkę nuo įprastų studijinės praktikos ir universiteto procedūrų.

Darbų aprašymai ir menininkų biografijos:

Abri de Swardt, kadras iš Raitelio troškulys (2015-2018 m.)

Video darbe „Raitelio troškulys“ tyrinėjamas queer jaunimo gebėjimas atsistatyti bei ribos susiduriant su baltųjų suprematistų diskriminacija bei ilgalaikiais jos padariniais. De Swardt darbe „Pirmąją upę“  įsivaizduoja kaip pirmųjų kolonizatorių apsigyvenimo Pietų Afrikoje ženklą, suvokiant jog „jei vandenynas yra erdvė kolonizacijai, upė yra erdvė gyvenvietei“. Upė video darbe tampa mikrokosmu reprezentuojančiu kraštutinius socio-politinius prieštaravimus – išvinguriuojančius iš upės Macasaro paplūdimyje žiočių, turtingame Stelenbošo mieste, vaidinusiame svarbią rolę Apartheido metu. Video darbo eigoje vietovės bei archyvo simbolizavimo būdai pasirenkami remiantis laisvos disasociacijos būdu. Elegijoje „Raitelio troškulys“ kvestionuojama žemės bei peizažo nuosavybė šiandieninės dekolonizacijos kontekste.

Abri de Swardt (g. 1988, Pietų Afrikos Respublika) – menininkas iš Johanesburgo, dirbantis video, fotografijos, kostiumo, garso meno, skulptūros ir performanso srityse. De Swardt baigė meno magistro studijas Londono Goldsmito universitete. Anksčiau De Swardt pristatė personalines parodas White Cubicle, Londone (SPF Matthew Barney, 2015);  MOTInternational Projects, Londone (Catapult Screensaver, 2013); bei blank projects, Keiptaune (To Walk on Water, 2011). 2018 m. menininkas pristatė naują performansą The Centre for the Less Good Idea, Johanesburge, taip pat dalyvavo parodoje „Coded Encounters“, Galeria Graça Brandāo, Lisabonoje. Šiuo metu POOL galerijoje, Johanesburge, menininkas pristato didelę personalinę parodą tokiu pačiu pavadinimu „Raitelio troškulys“ (angl. k. Ridder Thirst).

HD video
13’36 min
Pasakotojas: Wessel Pretorius
Juodasis kambarys: Hentie van der Merwe
Studentai: Pierre Vermeulen, Stephan Rheeder, Alana Blignaut, and Strauss Louw
Fleitininkas: Myles Roberts
Scenarijus, kinematografija, montažas: Abri de Swardt
Garsas: Ben Ludik
Juvelyras: Mouroodah Darries
Asistentas: Strauss Louw

Kuriant darbą „Anapus upės, medžių ūksmėje“, menininkas Yan Xing pakvietė septynis meno studentus iš Florencijos savaitę praleisti kalnų viloje, esančioje į pietus nuo Luca miesto. Toliau pasakojama istorija gimė linksmai leidžiant dienas kartu:

„Į kaimynystėje įsikūrusią meno akademiją dėstyti atvyksta naujas akademikas. Vienas iš studentų gauna dėstytojo pritarimą kurti pastatymą remiantis Pier Paolo Pasolinio „Dekameronu”. Bendradarbiaudamas su kitais studentais, jis semestro pabaigoje kurs performansą. Studentas pasidalina su kitais, jog šiai užduočiai jį įkvėpė Penktasis Dekamerono pasakojimas iš Ketvirtosios dienos „Trys broliai atkeršija sesers meilužiui“. Septyni studentai susitinka bei pradeda darbą kartu. Vieną dieną jie iškeliauja į kalnus pradėti performanso repeticijas bei tęsti diskusiją. Kai kurie iš jų abejoja rolių pasiskirstymu, reikalauja, jog vadovauti turėtų visa komanda bendrai, kiti pradeda abejoti scenarijaus menine prigimtimi, kai kurie slaptai demonstruoja nepriekaištingą skonį ir charismą, kiti pradeda kalbėti apie neteisėtus dėstytojo ir vieno iš studentų santykius, dar kiti ne tik nėra visiškai susidomėję užduotimi, bet vietoj to, pradeda išpuolius prieš kitus studentus remiantis visiškai išgalvotomis istorijomis. Visos šios sumaišties fone pasislėpusios pasakojimo linijos pradeda lįsti į paviršių, viena nereikšminga istorija po kitos išryškina susivienijimus tarp studentų, pyktį, išdavystes, įtarimus. Galiausiai vienas studentas pykčio akimirką išrėžia, jog vienas iš jų, prieš atvykstant į kalnus, nužudė akademiką ir jo kūną išniekino.”

Yan Xing (g. 1986, Kinija) – tarpdisciplininis menininkas, kūryboje pristatantis kritišką žvilgsnį į istorijos konstravimą. Yan gimė Čongčinge, 2009 metais baigė Sičuano menu institutą. 2012 metais Kinijos šiuolaikinio meno apdovanojimuose pelnė geriausio jauno menininko titulą, tais pačiais metais nominuotas ateities kartos meno prizui (Pinčuko meno centras). Yan yra surengęs bei dalyvavęs parodose tokiose meno institucijose kaip Stedeliijk meno muziejus, Amsterdamas (Nyderlandai), Rubell Falimy Collection (JAV), Eli and Edythe Broad meno muziejus (JAV), Ullens šiuolaikinio meno centras (Kinija), Hiustono šiuolaikinio meno muziejus (JAV), Kadist Art Foundation (JAV). Paskutinė menininko personalinė paroda praeitas metais pristatyta Bazelio Kunsthalėje (Šveicarija).

„Anapus upės, medžių ūksmėje“ (2016) pirmą kartą pristatytas 2016 m. balanžio 2-3 d. Tenuta dello Scompiglio asociacijoje, Italijoje
HD video (color, silent). 25′23 min.
Sukurtas bendradarbiaujant su Associazione Culturale Dello Scompiglio, Capannori, Italy.Performanse dalyvavę menininkai: Matteo Coluccia, Paolo Cuppone, Gianluca Truss Forgia, Stefano Giuri, Stefano Macaone, Samuele De Santis, Francesco De Tommaso.
Menininko nuosavybė.

Renginį bei Rupert rezidencijų programą remia Lietuvos kultūros taryba ir kūrybinių industrijų centras Pakrantė.